مدیریت زمان با تکنیک پومودورو

مدیریت زمان با تکنیک پومودورو

مدیریت زمان تقریباً برای هرکاری در جهان امروز لازم است. تکنیک‌ها و روش‌های بسیاری برای مدیریت زمان عنوان می‌کنند که یکی از آن‌ها تکنیک پومودورو است. شما چه قدر با این روش آشنایی دارید؟ تاکنون از روش پومودورو بهره برده‌اید؟ در این مقاله به بررسی مدیریت زمان با استفاده از تکنیک پومودورو خواهیم پرداخت.

 

تکنیک پومودورو چیست؟

اگر شما هم به‌دنبال تکنیک‌های مدیریت زمان باشید، احتمالاً نام پومودورو به گوش‌تان خورده است. این تکنیک که از کارآمدترین روش‌های مدیریت زمان و افزایش بهره وری است، در اواخر دهه 1980 میلادی توسط فرانچسکو سیریلو (Francesco Cirillo) ابداع شد.

سیریلوی دانشجو در تلاش بود  که روشی برای افزایش تمرکز روی مطالعاتش بیابد. پس از جستجوی فراوان و ناکارآمدی روش‌های امتحان شده، تصمیم گرفت فقط برای 10 دقیقه بر مطالعه تمرکز کند. پس از مشاهده اثربخشی این روش در مدیریت زمان سیریلو آن را پومودورو (Pomodoro) نامید چرا که اولین بار از یک تایمر آشپزخانه که به شکل گوجه‌فرنگی بود استفاده کرد. در واقع پومودورو در زبان ایتالیایی به معنای گوجه‌فرنگی است.

هر پومودورو یک بازه زمانی 25 دقیقه‌ای است. درست مشابه مدت زمانی که برای درست کردن سس گوجه‌فرنگی لازم است.

 

روش کار فن پومودورو

هرچند سیریلو کتابی 130 صفحه‌ای برای توضیح این روش نوشته است اما نقطه قوت این روش سادگی آن است. برای استفاده از آن کافیست به ترتیب زیر عمل کنید:

 

  • یک مورد از لیست کارهای‌تان را انتخاب کنید.
  • تایمر خود را روی 25 دقیقه تنظیم کنید و با تمرکز بر یک کار به انجام آن بپردازید.
  • زمانی که تایمر زنگ خورد از کار دست بکشید و آنچه را تکمیل کرده‌اید، علامت‌گذاری کنید.
  • به خود استراحت کوتاه حداکثر 5 دقیقه‌ای بدهید.
  • پس از استراحت دوباره تایمر را تنظیم کرده و ادامه دهید.

هر بازه 25 دقیقه‌ای را یک پومودورو می‌نامند. بعد از 4 پومودورو یک استراحت طولانی‌تر به مدت 15 الی 30 دقیقه‌ای لازم دارید.

 

مدیریت زمان با تکنیک پومودورو

 

 

چند نکته تکمیلی برای تکنیک پومودورو

  • کارهای بزرگ را به بخش ‌های کوچک‌تر تقسیم کنید. همانطور که برای رسیدن به هدف بزرگی آن را به اهداف و گام‌های کوچک‌تری تبدیل می‌کنید، هنگام استفاده از فن پومودورو کارهای بزرگ و پیچیده‌ای را که بیش از چهار پومودورو نیاز دارند، به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید.
  • کارهای کوچک را همزمان پیش ببرید. اگر کارهای ساده‌ای در لیست دارید که کمتر از یک پومودورو زمان می‌برند، چند وظیفه را در یک پومودورو انجام دهید. به‌عنوان مثال تنظیم نوبت دندانپزشکی، پرداخت قبض تلفن و مطالعه یک مقاله کوتاه را می‌توان در یک پومودورو به اتمام رساند.
  • هر پومودورو یک واحد زمانی است. در واقع نمی‌توانید بازه‌های 25 دقیقه‌ای را به واحدهای کوچک‌تر تقسیم کنید. شما اجازه ندارید این بازه زمانی را برای چک کردن ایمیل و پیام یا گپی کوتاه با دوست و همکارتان، متوقف کنید یا بشکنید. تنها زمانی می‌توانید به کار دیگری بپردازید که تایمر پایان یک پومودورو را به شما اعلام کند.
  • اختلال در کارها را بشناسید. گاهی ممکن است مجبور شوید قبل از اتمام یک دوره 25 دقیقه‌ای کار خود را نیمه‌کاره رها کنید. در صورتی که این اتفاق رخ داد زمان را متوقف نکنید و برای شروع مجدد تایمر را تنظیم کنید. فراموش نکنید این عوامل مزاحم را شناسایی کنید تا با پیشگیری از آن‌ها مانع کاهش عملکرد خود شوید.
  • فراموش نکنید پومودورو یک واحد زمانی است. بازهم تأکید داریم که مجاز به شکستن زمان نیستید. اگر کاری زودتر از 25 دقیقه به اتمام رسید، از مابقی آن تا زنگ خوردن تایمرتان استفاده کنید. مثلاً می‌توانید با توجه به وقت باقی‌مانده مقاله‌ای مطالعه کنید.

 

جمع‌بندی

  • پومودورو یکی از روش‌های مدیریت زمان است که نامش را از تایمر آشپزخانه می‌گیرد.
  • در تکنیک پومودورو بازه‌های زمانی ۲۵ دقیقه‌ای تعریف می‌شود که به صورت واحد‌های زمانی ثابت است و به زمان‌های کوتاه‌تر قابل تقسیم نیست.
  • مدیریت زمان با تکنیک پومودورو روش بسیار ساده‌ای است و تنها ابزاری که برای آن نیاز دارید، یک تایمر است.
  • شما می‌توانید زمان لازم برای کارهای خود را تخمین بزنید و با توجه به آن‌ها، برنامه پومودوروی خود را تنظیم کنید.
  • نکته بسیار مهم درباره این تکنیک این است که به زمان پومودورو پایبند باشید و آن را متوقف نسازید.
  • اگر لازم شد به هر دلیلی قبل از پایان یک پومودورو کارتان را نیمه کاره رها کنید، تایمر را متوقف نکنید. وقتی بازگشتید، زمان را مجدداً تنظیم کنید.

1 دیدگاه برای “مدیریت زمان با تکنیک پومودورو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده شغل پولساز در قرن جدید!

این هدیه رایگان را دریافت کنید و با کمترین سرمایه درآمد کسب کنید.
دانلود
بعد از وارد کردن ایمیل خود و کلیک روی دانلود رایگان، به صفحه دانلود کتاب منتقل می‌شوید.
close-link
دلیل واقعی موفقیت‌هایی که در زندگی و کسب‌و‌کار به‌دست می‌آوریم
اگر هنوز برای شرکت در دوره جامع استعدادیابی تصمیم نگرفته‌اید
پیشنهاد می‌کنیم فیلم قدرت استعداد را رایگان دانلود کنید
همین الان می‌بینم!
close-link